De Voetbalvereniging Buurse is opgericht op 6 april 1948. De eerste voorzitter was dhr. J. Denneboom. In de jaren 1925-1932 werd ook al voetbal gespeeld in Buurse. In de archieven zijn nog de eindstanden van de competitie 1930-1931 en 1931-1932 teruggevonden. Buurse speelde daarin onder de naam BSV. Later werd de naam Vosta gebruikt. Ook in de jaren ’30 werd er al gespeeld tegen Alstätte en Lünten. In het seizoen 1937-1938 speelden al enkele jeugdspelers uit Buurse bij RKHSC uit Haaksbergen.

Na de oorlog, op 6april 1948 werd de huidige vereniging de vv Buurse officieel opgericht. De oprichters waren Dik Braspenning, Herman Sieverink, Hendrik Winkelman, Be Hollemans, Jens en Gerard Klein Rot, Johan Denneboom, Bernard Termathe, Johan ter Heegde, Bertus Wolf en Sjoerd Faber.

Er werd toen gespeeld op het terrein van 'n Mors aan de Broekheurnerweg. In het begin werd er omgekleed bij Willy Flake, maar in 1950 werd de eertse kleedkamer naast het veld gebouwd.

In 1955 werd door Buurse het eerste kampioenschap van het 1e elftal behaald. Daarop volgde promotie naar de 2e klasse TVB. De meeste jaren in de beginfase werd echter gespeeld in de 3e klasse TVB.

In 1959 moest het veld aan de Broekheurnerweg verlaten worden. Gelukkig was de fam. Bos bereid een stuk land aan de Beek ter beschikking te stellen. Daarop is gespeeld tot 1973 toen het huidige hoofdveld werd aangelegd. In 1960 werd het eerste jeugdteam geformeerd. Hoewel het toenmalige C-elftal een moeilijke start doormaakte, was dit toch het begin van een periode waar na verloop van tijd diverse zeer talentvolle spelers doorstroomden naar de senioren. In het seizoen 1968-1969 volgde het eerste pupillen elftal.

In 1973 werd verhuisd van het veld aan de Buurserbeek naar het huidige sportpark, dat toen nog maar 1 speelveld en het huidige trainingsveld omvatte.

In 1974 werd na de komst van het “ Hoksebargse elftal” met 4 senioren elftallen deelgenomen aan de competitie. In het 1980-1981 werd voor het eerst gespeeld in de 1e klasse TVB na een promotie via een gewonnen nacompetitie. Helaas duurde het verblijf in de 1e klasse maar 1 jaar.

In 1983 werd er wederom via de nacompetitie gepromoveerd. Dit keer duurde het verblijf in de 1e klasse 2 jaar.

In 1985 werd het 2e speelveld in gebruik genomen. In dat jaar werd voor het eerst een damesteam geformeerd. Dit team heeft een aantal jaren met succes aan de competitie deelgenomen, maar uiteindelijk was er onvoldoende jonge aanwas en moest deze activiteit gestopt worden.

Noemenswaardige feiten uit de jongste historie zijn de promotie naar de 1e klasse in 1994 en het winnen van de laatste TVB beker in het daaropvolgende jaar. In het seizoen 2010-2011 werd Buurse kampioen van de Vijfde klasse door op de laatste speeldag in een uitwedstrijd vv Holten te verslaan met 4-1.